19.2.2014

P2P antaa työkokemusta ja vastuuta

Haastattelimme 12.2. Tero Uusitaloa, joka on toiminut koulussamme Hyvinkäällä ohjaajana ja tiiviisti mukana projekteissa jo vuodesta 2011 lähtien. Kysyimme häneltä muutamia P2P- toimintamalliin liittyviä kysymyksiä.

Mitä tarkoittaa P2P?

P2P eli Peer to Peer tarkoittaa Uusitalon mukaan vertaisoppimista, johon kuuluvat ohjaajat, opiskelijat ja oikean työelämän toimeksiantajat. Kaikki kolme tahoa toimivat tasavertaisina aivan kuin todellisessa työelämässäkin. ”Työelämässähän P2P-tiimit käytännössä toimivatkin!”, toteaa Uusitalo.

Laurean strategiaksi päätettiin 10 vuotta sitten ottaa kiinteä yhteistyö työelämän kanssa, projekteissa oppiminen eli LbD (learning by developing). Tätä toteutetaan Laurea Hyvinkäällä projektioppimisympäristöissä, joissa opiskelijat opiskelevat tiimeissä toteuttaen esimerkiksi yritysten, yhdistysten ja muiden organisaatioiden projekteja. Uusitalon mukaan “P2P toimintamalli on todellisuutta.”

Miten P2P:ssä opiskellaan?


Tero Uusitalo
Uusitalon mukaan P2P:ssä opiskellaan projektioppimisympäristöissä, joissa opiskelijat ovat vastuussa projektin etenemisestä ohjaajien tuen avulla. Perinteisiä luentoja ei ole vaan oppiminen tapahtuu projektityöskentelynä systemaattisen toimintamallin mukaan. Ohjaajat ovat jatkuvasti tavoitettavissa, sillä he työskentelevät samoissa tiloissa kuin opiskelijat. He auttavat ja antavat tukea, mutta eivät kuitenkaan tee töitä opiskelijoiden puolesta. Opiskelijat itse allekirjoittavat projektisopimukset toimeksiantajien kanssa ja ovat yhteydessä ulkopuolisiin tahoihin. Laurea Hyvinkää P2P toimintamalli erottuu edukseen juuri sillä, että opiskelijoille annetaan paljon vastuuta. Esimerkkinä vastuusta on työelämässä paljon käytetty ja Hyvinkään Laurealle räätälöity Microsoft Project Online -ohjelma, jota opiskelijat käyttävät projektinhallinnassa ja -johtamisessa. Ohjelman käyttäminen auttaa opiskelijoita ottamaan vastuuta projektin kulusta muun muassa suunnittelemalla projektien aikatauluja ja huolehtimalla oman työajan seurannasta.

Miten P2P- toimintamalli edistää työllistymistä?

P2P-toimintamallissa opiskelu luo hyvät edellytykset työllistymiselle opiskelun jälkeen, sillä opiskelijat voivat jo opiskellessaan erilaisissa projekteissa luoda kontakteja yrityksiin ja näyttää osaamisensa. Uusitalo on vahvasti sitä mieltä, että “opiskelu projektiympäristöissä tuottaa suoraan referenssiä aidosta tekemisestä”, sillä opintojen aikana projekteja voi käyttää hyödyksi CV:ssä. “Kun kerran on laatinut markkinointisuunnitelman, niin sen osaa tehdä myös jatkossa.” Samanlaista kokemusta ei saa vain kirjoista lukemalla.



4 kommenttia:

  1. Pakko sanoa, että tämä p2p opiskelumalli sopii ainakin itselleni täydellisesti. Minun on paljon helpompi oppia asioita projektien kautta verrattuna tavalliseen tuntiopiskeluun. Toisaalta opiskelun tehokkuus riippuu siitä kuinka hyvin opiskelija itse suunnittelee opiskelunsa. Niin kuin jutussakin sanotaan niin projektien kautta saa myös paljon hyödyllisiä kontakteja oikeasta työelämästä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella hienoa kuulla, että olet tykännyt tästä mallista. Tämä tosiaan sopii kaikille "tekeville" ihmisille ja tästä saa hyvää kokemusta tulevaisuutta varten :)

      Poista
  2. Todella hyvä koulu. Haluan lisää infoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistä asioista kaipaisit lisää tietoa? Otamme vastaan ideoita ja toteutamme ne mielellämme. Laajemapaa infoa mm. oikeudellisesta osaamisesta on blogiimme tulossa lähipäivinä.

      Poista